Porvoo-Helsinki-Moskova

Artikkelin lukuaika: 2 minuuttia

Tästä se lähtee, kauan odotettu ja hartaasti valmisteltu matka kohti Kaukoitää. Paljon on vielä muuttujia matkassa, joihin ei voi vaikuttaa tai jotka on tarkoituksella jätetty avoimiksi pienen pelivaran toivossa.

Koska matkaan lähtöä edeltävänä iltana vietimme hyvän ystäväni ja hänen puolisonsa häitä, oli olemassa pieni pelko hyvinkin rauhallisista matkanalushetkistä. Pelko osoittautui kuitenkin täysin turhaksi, koska kerrankin onnistuin nauttimaan illasta hyvällä maulla sekä kohtuudella, vaikkakin eräät pöytäseurueessamme yrittivät pitää lisäjuomahuollon voimalla huolen, että talon boolikin olisi jalat alta vievää sorttia. Matkaseurakseni lähtevä kaverini, joka myös oli samoissa häissä vieraana, ei ollut liikenteessä aivan samalla rautaisella itsekurilla vaan aloitti voivottelun jo aamiaispöydässä.

Onneksi liikkeelle lähtö koitti vasta myöhään iltapäivällä, jolloin hänkin oli jo saanut itsensä kasattua sellaiseen kuntoon, että Helsinkiin päin voitiin kunnialla alkaa siirtymään. Siirtymä suoritettiin Porvoon liikenteen bussikyydityksellä Kampin terminaaliin, josta kevyt iltapäiväkävely Rautatieasemalle tapaamaan kolmatta seurueemme matkaajaa.

Kunhan kaikki olimme toisemme löytäneet ja pikaisesti toisiimme tutustuneet, siirryimme viereisen viinibaarin puolelle juhlallisesti kilistelemään tulevan reissun alkumaljoja. Vielä kioskin kautta makeat matkaeväät matkaan, jos vaikka tarvetta moisille ilmenisi, ja junaan hyttiä valtaamaan. Tolstoi-junan neljän hengen hytissämme ei ollut ulkopuolista matkakumppania, joten saimme vähän lisätilaa varusteillemme tästä ylimääräisestä punkasta.

Venäläinen vieraanvaraisuus osoittautui positiiviseksi kokemukseksi heti ensi metreillä, kun huomasimme että hyttimme oli varustettu myös kevyellä aamiaispaketilla. Itsehän tosin tuhosin tämän jo iltasella, mutta ei se menoa haitannut. Illalla vielä kävimme nauttimassa matkajuomat ravintolavaunussa ennen siirtymistä hyttiin odottamaan rajamuodollisuuksia.

Rajamuodollisuuksia ei suoritettu junan ollessa liikkeessä, vaan juna odotti, että tarkastajat olivat kiertäneet kaikki matkustajat läpi ennen kuin päästäisiin eteenpäin. Ja totta kai sama juttu kummallakin puolella rajaa, joten hetken aikaa tässä pääsi vierähtämään. Sen suuremmitta ongelmitta matka kuitenkin kaikkien byrokratioiden ja muodollisuuksien jälkeen pääsi jatkumaan. Tässä vaiheessa totesimme, että onkin hyvä painaa päät tyynyyn ja alkaa nukkumaan, koska huomenna olisi odotettavissa paljon ihmetystä, hämmennystä sekä epämääräistä poukkoilua ympäri Moskovan katuja.

Seuraavana aamuna, kohtalaisesti nukuttujen yöunien sekä verkkaisten aamutoimien jälkeen, pakkasimme kamat rinkkoihimme ja odottelimme junan rauhallista lipumista läpi esikaupunkialueen kohti Moskovan Leningradin asemaa. Tarkalleen aikataulun mukaan kello 9:19 aamulla olimme asemalaiturilla vetämässä rinkkoja selkäämme valmistautuaksemme kohtaamaan Moskovan ensimmäistä kertaa.