Jekaterinburg, toinen päivä

Artikkelin lukuaika: 3 minuuttia

Toisen päivä alkoi tukevalla hotelliaamiaisella, johon myös saman paikkaan majoittunut nuorten tyttöjen rytmisen voimistelun joukkue oli löytänyt juuri ennen meitä. Onneksi urheilijanuoret eivät olleet kahvin ystäviä, niin ainakin sitä pääsi nauttimaan omaa vuoroaan pannukakkujonossa odotellessa.

Romanovien viimeisellä matkalla

Aamiaisen jälkeen siirsimme rinkat hotellin tavaransäilytykseen ja lähdimme vastaanotosta kyselemään eri mahdollisuuksia mantereiden rajapisteelle sekä mahdollisena bonuksena Romanovien ensimmäisellä hautapaikalla sijaitsevalle Ganina Yama -luostarille. Virkailija, joka hänkin puhui loistavaa englantia, kertoi meille, että voisimme olla yhteydessä paikalliseen matkanjärjestäjään, joka järjestää opastettuja kiertoajeluita kumpaankin kohteeseen. Toinen vaihtoehto olisi ollut soittaa taksi ja neuvotella kiinteä hinta odotusaikoineen. Päätimme kuitenkin, että opastetulla kierroksella saamme varmasti enemmän irti kummastakin kohteesta, joten soitimme saamaamme numeroon. Täältä vastasikin Ekaterinburg Guide Center:iä edustava henkilö joka kertoi että homma kyllä onnistuu ja että hän palaa parin minuutin kuluttua Whatsappin kautta tarkempien tietojen kanssa. Pari minuuttia menikin ja näin samainen henkilö esittäytyi kertoen, että kummatkin kohteet kattava kierros olisi noin neljän tunnin ajelu maksaisi 8000 ruplaa kolmelta hengeltä sisältäen auton ja oppaan. 38 euroa per henkilö koko iltapäivän opastetusta kierroksesta ei ollut ollenkaan pahan kuuloinen tarjous, joten suostuimme tähän ja jäimme odottelemaan sovittua lähtöajankohtaa.

Lähtö oli hotellin etupihan parkkipaikalta, jonne oppaamme saapui pienellä henkilöautolla meitä kuljettamaan. Opas selvästikin oli jo kokenut tehtävässään puhuen todella hyvää englantia kertoen kaikenlaisia juttuja niin kaupungista kuin Romanoveista.

Ensimmäiseksi suuntasimme moottoritien varressa olevalle, Stalinin vainojen aikana surmansa saaneiden muistoksi rakennetulle, muistomerkille. Alueelta on joitakin vuosia sitten löydetty iso joukkohauta, jonka uhreja tällä muistomerkillä muistetaan.

Seuraavaksi ajoimme toiselle aivan moottoritien varressa olevalle nähtävyydelle, Euroopan ja Aasian mantereiden rajamerkille, missä on pieni rajaa kuvastava muistomerkki sekä eräänlainen hyvän onnen puisto, johon kuulemma vastanaineen jättävät toivomuksensa tai lukkonsa ikuisen rakkauden toivossa.

Tästä suuntasimme Ganina Yamalle, joka siis on useammasta rakennuksesta koostuva Nikolai II perheen muistolle omistettu luostarialue kaupungin itäpuolella. Tältä paikalta tsaarin perheen jäänteitä aikanaan löydettiin ensimmäisen kerran ja on todettu, että heidät yritettiin haudata alueella olleeseen kaivoskuoppaan. He eivät täällä kuitenkaan kovin pitkään kerenneet viettämään, kun heidän murhaajansa kuulivat kaupungilla huhuja sijainnin paljastumisesta, päättivät he paria yötä myöhemmin siirtää loput jäänteet hieman kauemmaksi ja hävittää kaikki jäljelle jääneet todistusaineet polttamalla.

Luostarialueella todellakin oli paljon kierrettävää ja aikaa kului helposti oppaan johdattamana parikin tuntia. Opas todellakin osasi kertoa kenelle mikäkin luostarin rakennus oli omistettuja mitä erilaisia ikoneita sisällä oli nähtävillä. Aivan suunnattoman suurta mielenkiintoa en itse kaikkia näitä ikoneita kohtaan kyennys muodostamaan, mutta hyvässä hengessä tulin mukana ja kuuntelin tarinoita erilaisista suojelushenkilöistä. Alueella on myös museo, joka on omistettu Romanovien suvun hallitsijoille sekä Nikolai II:n perheelle ja heidän kanssaan viimeisiä hetkiä viettäneille avustajilleen.

Kunhan luostarialueelta oli selvitty, pääsimme vielä oppaan johdolla vierailemaan syrjäisemmällä ja kuulemma jopa paikallisten keskuudessa tuntemattomammalla hautapaikalla, johon tsaarin perhe oli toisen kerran haudattu. Opas kertoi, että heidät olisi löydetty jo 70-luvulla tuolta paikalta, mutta ajankuvan luoma pelko oli pakottanut löytäjät pitämään tietonsa salassa 90-luvun alkupuolelle. Neuvostoliiton hajottua ja Jeltsinin hallinon avoimemman suhtautumisen myötä myöhäisempikin hautapaikka saatiin julkisuuteen ja lopulta osa Nikolai II:n perheen henkilöistä saatiin tunnistettua sekä haudattua. Valitettavasti 2000-luvulla tehtyjen kahden lapsen jäännösten löytymisen tilanne ei ole niin aurinkoinen, Venäjän Ortodoksinen kirkko ei heitä halua haudata vaan jäänteitä säilytetään kuulemma edelleen Moskovassa Kansallisarkiston tiloissa.

Nähtävyyskierroksen jälkeen palasimme hieman odotettua pidemmän ajelun päätteeksi takaisin hotellillemme, kävimme nappaamassa hotellin naapurissa majailevasta Mäkkäristä nopeat illallisateriat suihimme ja koukkasimme rinkat selkäämme ennen siirtymistä takaisin rautatieaseman suojiin odottelemaan lähtevää junaamme.

Lopuksi vielä erityismaininta Marins Park Hotelille loistavasta hinta-laatusuhteesta: kaksi kahden hengen huonetta yhteensä 73 euroa, sisältäen wifin, aamiaisen sekä vaatteiden pyykkipalvelun. Lisäksi varustesäilytys onnistui lähtöpäivänä iltaan asti ilman mitään lisäkustannuksia ja vielä kaiken muun päälle ystävällinen virkailija neuvoi meille opaspalvelun numeron, kun sitä tiedustelimme.